כרך 39
 
כריכת הגיליון
תמונת השער

 
דבר המערכת
מאת פרופ' ירון להבי

 
שימור אנרגיה, בלי אנרגיה!
מאת תום רשף ישראלי

אחת התוצאות המפתיעות בלימודי המכניקה היא העובדה שכאשר על גוף פועלים כוחות משמרים בלבד )ו/או כוחות הניצבים למסלול התנועה בכל נקודה( אז מסלול התנועה בין שתי נקודות איננו משפיע על גודל מהירות הגוף המתקבלת בסופו. תוצאה זו פשוטה להפליא, אך אין זה הופך אותה לקלה להבנה. מטרת מאמר זה היא כפולה – מצד אחד, לפתח אינטואיציה לשימור אנרגיה מכנית דרך ידע קודם של התלמידים בבואם ללמוד נושא זה, ומצד שני, להראות כי חוק שימור האנרגיה המכנית מהווה בסך הכול פישוט מתמטי של החוק השני של ניוטון.

 
הפיזיקה של הנורה חשמלית וגילוי הנוסחה של קוונט האנרגיה
מאת מרק גלר, ירון גפן ונטף כהן

המאמר מציג תוצאות מחקר שעשו תלמידי תיכון עמיאסף בנושא המעבר מנורת ליבון לנורת הלד על כלל המשמעויות

 
על האפשרות לשלב משוואות דיפרנציאליות פשוטות בלימודי הפיזיקה בשכבת י"ב
מאת נתנאל יעבץ ועדי רוזן

במאמר זה אנו דנים בחשיבות הגדולה של החשבון הדיפרנציאלי ככלי יישומי המאפשר ניתוח ממצה של אירועים פיסיקליים, בצורך להרחיב את השימוש בכלי חשוב זה, ובאפשרות לשלב בלימודי הפיסיקה בכיתות י”ב ניתוח של אירועים, מתחומים שונים, באמצעות פתרון של משוואות דיפרנציאליות פשוטות ובעלות אותה תבנית.

 
התפוח בכוס
מאת יפתח נבות

באחד האמשים שמתי לב לדוגמת תאורה מעניינת שנוצרת על התחתית של כוס עגולה המוארת על ידי מקור אור
אלכסוני. כפי שרואים בתמונה 1, המעטפת של החזרי האור מקירות הכוס העגולה דומה בצורתה לתפוח. להלן ננסה
להבין איך נוצרת המעטפת ואיך נוצר העוקץ.

 
דברי תודה בטקס הענקת פרס דה-שליט בשנת תשפ"א
מאת כלת הפרס המורה המצטיינת איריס פלד