3.6 הספק ואנרגיה במעגל חשמלי, נצילות (3 שעות) |
|||
א. רצוי להציג את האנרגיה החשמלית כאחד מסוגי האנרגיה השונים ולנצל את הידע שהתלמידים רכשו בנושא בתחומים אחרים. ב. התלמידים יתבקשו להביא דוגמאות של תהליכי המרת אנרגיה כאשר אחת משתי האנרגיות המעורבות היא חשמלית. ג. יש להדגיש את ההבדל בין אנרגיה לבין הספק: האנרגיה היא גודל מצטבר לאורך הזמן, וההספק מבטא את האנרגיה ביחידת זמן. לכן נכון יהיה להשוות בין מכשירי חשמל רק לפי הספקיהם ולא לפי האנרגיה שהם צורכים. ד. ההספק הרשום על כל מכשיר חשמלי מהווה את הספקו בתנאי שהוא מחובר למתח הרשום עליו. אחרת ההספק ישתנה ביחס ישר לריבוע המתח. ה. כאן גם המקום להזכיר את היחידה המקובלת למדידת אנרגיה חשמלית במשק החשמל –הקילווט-שעה (kWh). ו. מומלץ לדון עם התלמידים בתלות הנצילות ביחס שבין ההתנגדות החיצונית של המעגל להתנגדות הפנימית שלו. ז. כבר בשלב זה ניתן לדון עם התלמידים ביתרון שבהעברת אנרגיה למרחק במתח גבוה ובזרם נמוך.
__________________________________________________________________
תכנית הלימודים פיזיקה ל-5 יח"ל תשס"ח, האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים, עמודים 137-138 מתוך 267 עמודים. __________________________________________________________________ |
|||
|
|||
|