מעבדה כארוע הערכה - מציאת מסה לא ידועה

אריק גלבוע וליאור יוסוב, חמד"ע - המרכז לחינוך מרכזי ת"א-יפו
arikg@hemda.org.il


אנחנו נוהגים לחשוב על מבחן בתור ארוע הערכה שבו תלמיד יושב עם דף ועט ופותר שאלות אך ניתן לשלב גם עבודה במעבדה כחלק מהלמידה וההבחנות.
במסגרת לימודי הפיזיקה בתכנית החמדעית  לשכבת כיתה ט', התלמידים מתנסים בארוע ההערכה במעבדה. תכנית הלימודים נבנתה בחמד"ע כחלק מתכנית 4 שנתית ומתמקדת במיומנויות לקראת המשך לימודי הפיזיקה.
בסיומן של יחידות לימוד בנושאים של צפיפות החומר וכוחות , נבנתה פעילות מעבדתית כארוע הערכה מסכם.
התלמידים משתמשים בקפיצים, סט משקולות וגוש פלסטלינה כדי לבנות מערכת ניסוי מתאימה, לאסוף נתונים ולנתח אותם. הכל כדי לקבוע בצורה המדוייקת וה"מעבדתית" ביותר את מסת הפלסטלינה אותה הם קיבלנו.
נציג ,נדגים ונשתף את המבחן ונדון במטרות ובאפשרות לבצע אותו ברמות שונות ובמקומות שונים של למידת הפיזיקה.