איגור פבזנר, שי חרזי, עמוס כהן, בית המדרש 'נקודת ארכימדס' - מרכז אחר"ת
shy.harazi@mail.huji.ac.il
-
איגור פבזנר: ניתוח מערכות פיזיקליות מורכבות בצעצועים פיזיקליים: חקר המקל האינדיאני.
-
שי חרזי: שיקולים בבניית מערכת ניסוי ובניית מודל פיזיקלי: משחקים מגנטיים: לוויטרון – רחיפה מגנטית; יציבות של מערך מגנטים; רכבת אלקטרומגנטית.
-
עמוס כהן: מהו גילוי בפיזיקה מחקרית תיכונית; על גילוי של מורה חוקר; הזוויות הקסומות של הטבע. מצורף תקציר מורחב בקובץ נספח.
בסדנה נציג דוגמאות להוראת פיזיקה בעזרת פרויקטים בתחומים שונים במסגרת פיזיקה מחקרית 5 יחידות, וכן פרויקטים 45% - מחליפים מבחן מעבדה והערכה פנימית 30%. הפרויקטים מתאימים לכיתות י, י"א ו י"ב. מטרות הפעילות:
-
חינוך לחשיבה ביקורתית בפיסיקה.
-
התמודדות עם שאלות פתוחות בפיסיקה.
-
הקניית מיומנויות חקר וכתיבה של עבודת מחקר.
-
שתוף פעולה בתוך צוותי מחקר.
-
שתוף פעולה בין מורים ותלמידים יהודים וערבים; דתיים וחילוניים.
הפרויקטים מתבצעים במקביל להוראה הפרונטלית. לביצוע הפרויקט נדרש ציוד מעבדה מורחב כלל מחשבים ומערכות מדידה ממוחשבות.
שלבי הפעילות:
-
לימוד חומר תיאורטי בנושא הנבחר לביצוע פרויקט.
-
ביצוע ניסויים מקדימים בנושא הנבחר.
-
הגדרת שאלות מחקר והשערות מחקר.
-
בניית מערכת לביצוע המחקר.
-
ביצוע ניסויי המחקר ועיבוד המידע שהתקבל במדידות.
-
דיון מסכם.