חשיפה לפיזיקה בתכנית חקר בכיתות ט' בפריפריה |
|||
שולמית נוסבוים, גליליום - השותפות האזורית לקידום חינוך מדעי באשכול גליל מזרחי
מיזם גליליום פועל באשכול גלילי מזרחי ב-5 תחנות חקר הפרושות בכל האזור, בין השאר במכללות (תל חי, צפת וכנרת). אני מדריכה את תכנית החקר לכיתות ט' במכללת כנרת. הרוב המוחלט של המדריכים המובילים בתכנית הם בעלי תואר שני ומעלה. התכנית מועברת בטבריה, בית שאן וקיבוצים בעמק המעיינות.
תכנית החקר מתפרשת על פני 8 מפגשים ומטרתה להעביר את התלמידים תהליך של מחקר בזעיר אנפין. החל מהעלאת שאלת המחקר דרך סקר "ספרות", תכנון ובצוע הניסוי ועד לעיבוד תוצאות וסיכום העבודה.
הנושא המרכז של החקר הוא אנרגיה ובמפגשי החשיפה (2 מפגשים) חושפים את התלמידים ל-4 ניסויים (שניים בכל מפגש), כאשר הדגש הוא על ציוד מתקדם (מערכת CAPSTONE) שלרוב אינו בנמצא בבית הספר. מטרת מפגשים אלו היא להציג ניסויים שאותם יוכלו לפתח התלמידים לשאלות חקר. הניסויים הם: חימום מים בקלורימטר, הרמת משא בעזרת מנוע חשמלי, עגלה במישור משופע ויצור חשמל בעזרת תא פוטו-וולטאי (המדידות נעשות בעזרת חיישני מהירות, אור וזרם).
במפגש השלישי התלמידים מונחים כיצד לבחור שאלת חקר ומחפשים שאלה שעולה מהניסויים שנעשו או מרעיונות שלהם, פרועים ככל שיהיו ובלבד שניתן לבצעם בכיתה ולמדוד גודל באופן כמותי.
במפגש הרביעי מכינים סקר ספרות והיכרות כללית עם הגדלים הפיזיקליים. בעיות אותם חוקרים התלמידים: הקשר בין צורת הגוף למהירות הסופית של גוף הנע בגליצרין, הקשר בין אורך התיל למשך חימום המים בקלורימטר, הקשר בין סוג הנוזל למשך זמן החימום ועוד...
במפגש החמישי מכינים את הניסוי עד כדי פירוט הציוד לקראת המפגש השישי. מפגשים 7 ו-8 הם מפגשי סיכום ולבסוף מציגים בפני הקבוצות את התוצר או בנפרד בערב להורים. לעיתים בית הספר שולח פוסטר לתחרות ארצית.
כל תהליך החקר מלווה במצגת אותה מעדכנים התלמידים בהנחיה צמודה של המדריך המוביל ומדריך עזר (לכל הפחות סטודנט לתואר ראשון בהנדסה). כאשר כמות התלמידים בכיתה אינה עולה על 18 תלמידים ובכך מתאפשר יחס אישי וליווי צמוד של התהליך כולו. במסגרת התהליך נחשפים התלמידים למקצוע הפיזיקה ולתכניות בגליליום המאפשרות הרחבה של יחידות הלימוד המדעיות בעבודות גמר. כדי לבחון את מידת השפעת התכנית על התלמידים, נעשה מעקב על ידי משוב ושאלונים (חלקם מקוונים) לבחינת שאיפותיהם האקדמיות בכלל ולקראת בחירת המגמה בשנה הבאה ולבחינת שיפור האוריינות המדעית בעקבות התכנית. |
|||
|
|||