שם
|
תאור תוכן
|
משך
|
מתקף, תנע, עבודה ואנרגיה - מהי המוטיבציה ?
|
שיחת הקדמה לקראת המעבר ללימודי "כרך ב" של עדי רוזן במכניקה. מה באו לחדש פרקי תנע ואנרגיה מעבר למכניקה שלמדנו עד עכשיו. מה סדר הלמידה של פרקי תנע ואנרגיה,
|
20:51
|
מתקף ותנע - מתקף
|
פתיחה לנושא מתקף. יציאה מחוקי ניוטון והגעה לכך שהמתקף של הכח השקול משנה את התנע של גוף. הגדרות מתקף ותנע. סיפור הממחיש את הביטוי למתקף והשפעתו האם כדאי לבלום באמצעות קיר או ערמת חציר. דוגמאות נוספות ל"איך" להאריך את זמן האינטרקציה בבלימה.
|
19:35
|
מה קורה אם הכח השקול איננו קבוע ?
|
דיון בסיטואציה של כח לא קבוע. בחינה האם המסקנה שמתקף של הכח השקול משנה את התנע של הגוף, תקפה גם כשהכח לא קבוע ?
|
09:57
|
האם עדיף ששוער כדורגל יתפוס את הכדור או יהדוף אותו ?
|
תרגול המושגים מתקף ותנע על ידי ניתוח סיטאוציות של שוער כדורגל (בלימה, הדיפה). הדגמת מתקף עם כדור, קיר ומתנדב.
|
09:20
|
מהו המתקף הפועל על מערכת גופים ?
|
כיצד נגדיר תנע של מערכת. מהו מתקף כולל של מערכת. הסקה כי המתקף הכולל של מערכת הוא סכום המתקפים החיצוניים בלבד. פיתוח התובנה כי המתקף של מערכת גופים משנה את התנע של מערכת גופים.
|
15:43
|
שימור תנע - מתי ?
|
מהו התנאי לשימור תנע של מערכת גופים ?
|
16:27
|
התנגשות חד מימדית - דגשים ומשמעות
|
דגשים ללימוד התנגשות חד מימדית. תרגיל בשימור תנע - התנגשות חד מימדית ללא חיכוך.
|
16:18
|
סוגי התנגשויות - בואו נחדד את ההגדרות
|
דיון בהגדרות של סוגי התנגשויות, התנגשות פלסטית,התנגשות אלסטית ומה הקשר ביניהן.
|
02:35
|
תרגיל בנושא רתע
|
הגדרת רתע - מערכת אחת ממנה נוצרו שני חלקים. הקשר להתנגשות פלסטית. תרגול חישוב הרתע בשני סוגי רובים שונים.
|
12:04
|
האם בפיצוץ נשמר התנע ?
|
דוגמה לתרגיל פיצוץ קליע באוויר. מהן ההצדקות להזנחת כח הכובד בפיצוץ ומכאן לשימוש בשימור תנע ?
|
05:41
|
התנגשות דו מימדית - דגשים
|
דוגמה לבעיה דו- מימדית לא שגרתית. התנגשות שתי מכוניות בצומת, מה המתקף שפעל על מכונית? פתרון בצורה גיאומטרית. האם מתקף החיכוך בזמן ההתנגשות זניח ?
|
19:05
|
תרגיל - גשם מצטבר בקרון נוסע
|
תרגיל מעניין הבודק איך אנחנו בוחרים את המערכת וכמה חשוב להמשיך לעקוב אחר כל חלקיה בעת שימוש בחוק שימוש התנע. עגלה נוסעת ואוגרת מי גשם האם תישאר במהירותה ? עגלה נוסעת ומאבדת מים מקרקעיתה , האם תשמור על מהירותה ? דוגמה לבעיה בה התנע לא נשמר כי יש שינוי במסת המערכת וניסוח הכח השקול לא רק כשווה ל ma אלא גם כמהירות כפול קצב שינוי המסה כח קובע את קצב שינוי התנע (לא רק מאיץ). מבוא לרקטה.
|
07:18
|
שימור תנע בסרטי הוליווד
|
המלצה על צפייה בכיתה בסרט שכולל סצנת ירי
|
01:48
|
הנעה רקטית
|
הסבר כיצד פועלת הנעה רקטית. הסבר על כח דחף.
|
18:10
|
הדגמת כדורי נינגה
|
תאור הדגמת כדורי נינגה. סידרת כדורים על מוט הנופלת מגובה נמוך ומטיסה כלפי מעלה את הכדור העליון. ניתן לבצע את ההדגמה גם עם כדורסל וכדור טניס. הקבלה להאצת טיל על ידי "התנגשות אלסטית" ללא התרסקות עם כוכב לכת .
|
03:32
|
עריסת ניוטון כמבוא לפרק אנרגיה
|
מעבר מפרק תנע לפרק אנרגיה באמצעות הדגמת עריסת ניוטון
|
02:21
|
עבודה ואנרגיה - שיעור פתיחה
|
כניסה לפרק עבודה ואנרגיה עבודת הכח השקול משנה את האנרגיה הקינטית של הגוף.
|
07:49
|
בואו נגדיר עבודה
|
הרחבת ההגדרה של עבודת כח גם למקרה שבו הכח וההעתק לא באותו כיוון
|
22:42
|
ומה אם הכח לא קבוע ?
|
בחינה האם גם כאשר הכח לא קבוע, עבודת הכח השקול משנה את האנרגיה הקינטית של הגוף.
דיון מהו סימן העבודה של כח קפיץ. משמעות השטח שמתחת לגרף עבודה-מקום.
|
12:45
|
תחזיק כסא מעל הראש...
|
הדגמה בכיתה של הפעלת כח ללא עבודה
|
03:54
|
למה רובה צלפים ולא אקדח צלפים ?
|
חשיבות הדוגמאות מחיי היומיום לכך שעבודת הכח השקול משנה את האנרגיה הקינטית של הגוף. דיבור על רובה צלפים לעומת אקדח צלפים.
|
01:23
|
מה בין עבודת הכח השקול לסכום העבודות של כל כח ?
|
כדי להבנות את המהלך שיוביל לחוק שימור האנרגיה, נראה שעבודת הכח השקול שווה לסכום העבודות של כל הכוחות. המלצה על חישוב עבודת הכח השקול ובמקביל חישוב עבודת כל כח בנפרד.
|
07:43
|
עבודת כח הכובד ואנרגיה פוטנציאלית כבידתית
|
המשך המהלך המוביל לחוק שימור האנרגיה. חישוב עבודת כח הכובד בסיטואציה של כדור נופל. הגדרת אנרגיה פוטנציאלית כובדית והגעה למסקנה כי עבודת כח הכובד היא מינוס השינוי באנרגיה הפוטנציאלית הכובדית.
|
23:45
|
מגלשת "המפלצת" בירושלים
|
דוגמה מהחיים (מגלשה) לשימור האנרגיה במסלולים שונים
|
02:25
|
לאן מוביל המהלך הפדגוגי ?
|
תאור המשך המהלך שנעשה בעתיד עד להגעה לחוק שימור אנרגיה מכנית כוללת הקשר בין עבודה ואנרגיה : כדי להמיר אנרגיה מסוג א לאנרגיה מסוג ב נדרשת עבודת כח
|
13:02
|
עבודה ואנרגיה - תקציר עד כאן
|
חזרה על מה שעשינו בסרטונים הקודמים הסבר לאן יוביל המהלך , ומה ההבדל בין המהלך הזה לספר הלימוד. דיון מדוע עדיף לעשות שימוש בקורדינטה בביטויים של אנרגיה פוטנציאלית (של קפיץ או כבידה) ולא בהתארכות או גובה . זאת על מנת להראות שהאינטגרל תלוי רק בנקודות הקצה ולא במסלול.
|
21:43
|
שימור אנרגיה מכנית - מה אפשר לעשות עם זה ?
|
המשך מהלך בניית חוק שימור האנרגיה, והפעם התחשבות גם בעבודת הכח האלסטי וניסוח גירסה 2 של חוק שימור האנרגיה המכנית. כיצד ישתנה הביטוי לאנרגיה אלסטית אם נשנה מערכת ייחוס ? האם אנרגיה פוטנציאלית אלסטית "היא כמו" אנרגיה פוטנציאלית כובדית או כמו אנרגיה קינטית ? חישובי אנרגיה לא נותנים לנו את מסלול הגוף.
|
11:16
|
האם כל הכוחות בעולם משמרים ?
|
המשך מהלך בניית חוק שימור האנרגיה תוך דיון על: מה המשמעות של כח משמר ? האם כל הכוחות שאנחנו מכירים הם כוחות משמרים, ואם כן מה המשמעות של זה ?
|
11:14
|
מה הקשר בין אנרגיה לעבודה
|
דיבור על המשפט "אנרגיה היא היכולת לעשות עבודה" הגעה לתובנה כי דרוש כח שעושה עבודה כדי להמיר אנרגיה מצורה אחת לצורה אחרת. כל המרת אנרגיה מתבצעת על ידי מכונה. מהו פוטנציאל ?
|
05:59
|
מבוא לתרמודינמיקה
|
תאור שיעור אחרון בנושא אנרגיה. מתוך מוטיבציה להגיע לעקרון שימור אנרגיה כולל מתקיים שיעור מבוא לתרמודינמיקה. כולל תיאור ניסוי גאול ( joule )
|
04:34
|
תנועה במעגל אנכי
|
דיבור על תנועה במעגל אנכי : תרשימי כוחות ושיקולי אנרגיה
|
10:04
|
מה בין הספק ותיבת הילוכים ?
|
מהו הספק ? כיצד נגדיר אותו ? מה עושה תיבת הילוכים באוטו/באופניים ?
|
12:44
|
מבוא לפרק התנגשויות
|
מבוא לנושא התנגשויות במסגרת לימודי עבודה ואנרגיה. למה אנחנו מלמדים בכיתה את תת פרק התנגשויות בפרק אנרגיה ? האם לפתור על ידי קינמטיקה ודינמיקה או על ידי חוקי שימור. מה המסר מאחורי "נושא ההתנגשויות" ?
|
09:39
|
הקשר בין שימור אנרגיה לסוג ההתנגשות
|
דיבור על סוגי התנגשויות, הקשר בין התנגשות פלסטית ואלסטית. דיבור על אי שימור אנרגיה מכנית בהתנגשות פלסטית.
|
16:48
|
התנגשות אלסטית ומשחק ביליארד
|
פיתוח המשוואות (תנע ואנרגיה) עבור התנגשות אלסטית חד-מימדית בתנאי שימור תנע. דיבור על דרגת החופש שנשארת בפתרון סיטואציה כזו, למשל דרגת החופש שיש בידי שחקן ביליארד.
|
13:40
|
ניסויים בפרק אנרגיה
|
המלצות על ניסויי תלמיד בפרק אנרגיה: 1. מציאת מקדם החיכוך ממשפט עבודה ואנרגיה על מערכת מסה קשורה לקפיץ נעה על שולחן עם חיכוך.מבוסס על ניסוי חקר ישן. 2. מכונת אטווד - מדידת גילגולי אנרגיה במערכת שתי מסות וגלגלת.
|
10:03
|
מה בין מה שלמדנו לחיים האמיתיים ?
|
שאלה על התנגשות חזיתית של שתי מכוניות לעומת התנגשות עם קיר. מה מידת הנזק בשתי הסיטואציות ? בעיה עשירת הקשר שהדיון בעקבותיה מראה שמה שלמדנו לא מוביל אותנו לתשובה בחיים המציאותיים אבל השיחה מתקיימת על העקרונות אותם למדנו.
|
23:04
|
תרגיל שימור אנרגיה בנדנדה
|
פתרון תרגיל מעניין הכולל שני גופים מתנדנדים על נדנדה, האם נשמרת האנרגיה של הגוף היורד ?
|
22:36
|
היית טייס ?
|
תוך כדי דיבור על תת פרק "מעגל אנכי" כחלק מלימודי עבודה ואנרגיה, ניתן הסבר מה מרגיש טייס בתמרונים שונים. חווית "הכבידה" של הטייס בגלל התאוצה הצנטריפטלית. איזכור מושגי הספק ונצילות הנלמדים בפרק.
|
12:12
|
איך נלמד אנרגיה ,וגם מה לא נגיד בכיתה...
|
חזרה וסיכום של הפרקטיקה של לימוד פרק אנרגיה. תוך כדי הדיון עולה דיבור על כך שידיעת האנרגיה של גוף או העבודה שנעשתה עליו לא מאפשרת לדעת את מסלולו. ההבדל בין העבודה שהיא גודל אינטגרלי (אינה מגדירה מסלול) לכח שהוא גודל דיפרנציאלי מגדיר לנו מסלול. סיכום המשוואות בפרק. המלצה ללוח זמנים ללימוד הפרק. דוגמאות לשאלות מומלצות לכיתה. מושגי הספק ונצילות.
|
06:17
|