מודל אחר"ת, בית המדרש 'נקודת ארכימדס' להכשרת מורים חוקרים בפיזיקה, ופיזיקה מחקרית

משה רייך ועמוס כהן
reichmo@gmail.com  ;amos_c@oranim.ac.il
מרכז אחר"ת,  בית המדרש 'נקודת ארכימדס'


 
מרכז אחר"ת פועל לטיפוח חקר בפיזיקה בחינוך העל יסודי, תוך שיתוף פעולה רב תרבותי בין בתי ספר שונים ואוכלוסיות שונות: יהודים וערבים, דתיים וחילונים, בני קיבוצים ובני מושבים, בני ערים חזקות ובני כפרים ועיירות חלשות, עולים וותיקים, צעירים ומבוגרים. מרכז אחר"ת גליל מערבי פועל בשישה בתי ספר אזוריים: בית ספר מנור-כברי, בית ספר 'השלום' (בשיח' דנון), בית חינוך גליל מערבי (המאגד בתוכו תלמידים מהמושבים בגבול הצפון, לצד תלמידים מישובים עירוניים), בית חינוך 'אופק' (בקיבוץ עברון); בית ספר תיכון 'יני' בכפר יאסיף  ובית ספר 'סולם צור' בקיבוץ גשר הזיו. כ- 400 תלמידים מבתי ספר אלו מבצעים מחקרים בפיזיקה ברמות שונות מדי שנה. תלמידי ששת בתי הספר של מרכז אחר"ת - יוצרים מדי שנה כ- 20%  מכלל עבודות הגמר בפיזיקה (5 יחידות לימוד) במדינת ישראל. במרכז אחר"ת שלושה מסלולי תמיכה ייחודיים למורים חוקרים בפיזיקה: סדנת המנחים, הִתְוועֲדוּת מובילי מרכזים בכל הארץ וסדנה למורי מדעים ומתמטיקה בחט"ב  ובנוסף לכך, מסלול להכשרת מורים חוקרים בפיזיקה בית המדרש 'נקודת ארכימדס'.
בשנים האחרונות קמים מרכזים להוראת חקר בפיזיקה על-פי המודל של אחר"ת גליל מערבי: בירוחם, בתל-חי, במרכז הגליל, באשדוד  ובעין-חרוד. לאור הביקוש ללמידת חקר מעמיק בפיזיקה והביקוש להקמת מרכזים כדוגמת מרכז אחר"ת גליל מערבי, הקמנו את בית המדרש להכשרת מורים חוקרים בפיזיקה 'נקודת ארכימדס'. בשנת הלימודים תשע"ד (2013 – 2014) החל להכשיר מורי חקר. כעת, באמצעות הכשרת מורי פיזיקה ומנחי חקר בבית המדרש 'נקודת ארכימדס' – הולכים וקמים עוד מרכזי חקר בפיזיקה על פי מודל אחר"ת:  בבתי ספר של המגזר הדרוזי, בחיפה, בטבריה, בצפת, בבנימינה, בגדרה – והיד עוד נטויה.
מודל אחר"ת פועל בהצלחה מרובה במספר גדל והולך של בתי ספר בכל הארץ. בית המדרש מכשיר קבוצה של מורים מעולים לצד אנשי אקדמיה והייטק להיות מנחי חקר מתקדם בפיזיקה ומקימי מרכזי חקר.
ההכשרה בבית המדרש נמשכת שנתיים ומלווה בהתנסות בהנחיית תלמידי תיכון בביצוע חקר מתקדם ואף בפיתוח תחומי חקר חדשים.
הכשרת מומחי החקר בבית המדרש 'נקודת ארכימדס' ופיתוח תכנית הלימודים להוראת חקר מתקדם בפיזיקה - הם המנוף אשר מאפשר ומוביל את הקמת מסלול הפיזיקה המחקרית.   

הפעלת המשתתפים:
פאנל משותף  לדיון ושיח עם הקהל   -   כל   6  המשתתפים