טל פאר ולילך איילי
peertal@gmail.com ;lilach.ayali.1@gmail.com
מרכז אחר"ת, בית המדרש 'נקודת ארכימדס' ובית ספר אנה פרנק בסאסא
במושב זה נציג גישה נוספת להנחיית פרויקטים מבוססי חקר בפיזיקה. הדגש הוא על בניית מכשיר עובד ואטרקטיבי בתחילת הפרויקט לפני שהועלו שאלות מחקר ולפני שנדון הרקע הפיזיקלי. רצוי מאוד שהמכשיר יהיה אטרקטיבי ומעורר התפעלות, למשל, מנוע. התלמידים יבנו את המכשיר בעזרת הוראות בניה והכוונה למשל, על פי סרטון ביוטיוב או אתרים ייעודיים. ברגע שיהיה מכשיר עובד מול התלמידים, מכשיר שהם עצמם בנו במו ידיהם - מהתחלה ועד הסוף, יתחיל תהליך החקר.
היתרון העיקרי בדרך זאת הוא הכנסת התלמידים למחקר בדרך טבעית ויצירת מוטיבציה חזקה אצלם למחקר. הפרויקט נהפך להיות "שלהם" כבר בשלב מוקדם יחסית. בין היתרונות הנוספים ניתן לציין גם שהתלמידים פיתחו בשלב זה אינטואיציה לפיזיקה של המכשיר שלהם והכישלונות וההצלחות בשלבי הבניה ספקו להם בסיס טוב לשלב ניסוח שאלות המחקר.
על מנת לאפשר גישה זאת יש צורך בסביבת עבודה מתאימה בה ניתן ליצור. לצורך כך הקמנו סדנת עבודה מאובזרת בכלי עבודה מגוונים ליצירה בעץ הכוללת גם מדפסת תלת מימד. זאת כחלק ממיזם חדש בנושא אנרגיות מתחדשות שהוקם בבית תיכון 'אופק' בקיבוץ עברון.
במושב זה נציג שתי דוגמאות לעבודות מחקר שנעשו בדרך זאת: מנוע חום וטורבינת רוח.