1.3 תנועה קצובה לאורך קו ישר (2 שעות) |
|||
א.תנועה קצובה: יש להגדיר "תנועה קצובה" כתנועה שבה היחס ב. בהצגת כל מושג קינמטי חדש, יש להראות כי הוא נגזר ממושגי היסוד של הקינמטיקה: "אורך" ו"זמן". דבר זה ייעשה בכל מהלך הוראת הקינמטיקה. ג. ניתוח של תנועה קצובה: כדאי לערוך ניסוי/ים לשם חקירה ותיאור של תנועה קצובה (ראו הדגמות וניסויים), או להציג לתלמידים תרשימי עקבות מוכנים (כדי לחסוך זמן) לשם ניתוח התנועה. לגבי ניסוי באמצעות רשם-זמן: חשוב שהתלמידים יוכלו לתאר את התנועה באופן איכותי, על-פי הנקודות המסומנות, ויעשו זאת לפני הניתוח הכמותי. לאחר מכן יסרטטו התלמידים גרף "מקום-זמן" ויחשבו ממנו את המהירות הממוצעת על-פי השיפוע. ד.כדאי להציג בפני התלמידים סדרי גודל של מהירויות בטבע. ה. מהירות ממוצעת: כדאי לקשור מושג זה ל"תנועה קצובה למקוטעין". "המהירות הממוצעת" תוגדר כיחס בין העתק הגוף לבין פרק-זמן התנועה המתאים. יש להדגיש כי מהירות ממוצעת אינה שווה (בהכרח) לממוצע מהירויות. המהירות הממוצעת היא ממוצע משוקלל של המהירויות על-פי הזמן - המהירות שהייתה לגוף לוּ עבר העתק זהה בפרק זמן זהה בתנועה קצובה. המושג מובא בעיקר לשם הגדרת המהירות הרגעית שתוצג בהמשך (ולשם חישוב אופרטיבי של מהירות רגעית על-פי תוצאות ניסוי). לכן התרגול הקשור במושג צריך להצטמצם בהבנת המושג ובשימוש בו לשם הערכת מהירות רגעית. הדגמות וניסויים א.תנועת כדור בגליצרין הנמצא בתוך משורה: מפילים כדור פלדה קטן לתוך הגליצרין, מודדים את הזמן באמצעות שעון-עצר, ואת מקום הכדור מודדים על-פי שנתות המסומנות על המשורה. ב.חקירת נפילת מגנט דרך צינור אלומיניום: אל המגנט קשור סרט נייר, ועליו נרשמות נקודות על-ידי רשם-זמן (משלב מסוים תנועת המגנט היא קצובה). ג. חקירת תנועת בועה בתוך צינור שקוף המכיל נוזל: ניתן להאט את מהירות הבועה על ידי הטיית הצינור בזווית.
__________________________________________________________________
|
|||
|
|||