פורסם ב...

אוריינות דיגיטאלית

אוריינות דיגיטאלית

לנוכח הפיתוח המהיר והנמשך של טכנולוגיות דיגיטאליות בעידן המודרני, אנשים נדרשים להשתמש במגוון הולך וגדל של מיומנויות טכניות, קוגניטיביות וסוציולוגיות לביצוע מטלות ולפיתרון בעיות בסביבות דיגיטאליות.
מיומנויות אלו מכונות בספרות "אוריינות דיגיטאלית" (digital literacy)
מתוך: המגזין של ארגון האינטרנט הישראלי, 6.11.2004
טעויות עיקריות בהוראה מתוקשבת

טעויות עיקריות בהוראה מתוקשבת

תרגום של מאמר שכתבה מורה לאנגלית על הטעויות הנפוצות בשימוש בכלים דיגיטאליים בהוראה.
מתוך האת : http://amisalant.com, 14.8.2018
קווי שדה

קווי שדה

אם תקרבו מגנט (כמו זה שיש בכל בית על המקרר) אל חתיכת מתכת (למשל המקרר) תרגישו שמשהו מושך את המגנט אל המתכת, תצטרכו להפעיל כח, אם כי לא גדול, על מנת למנוע מהמגנט להדבק למתכת. הכח המושך הזה נקרא כח מגנטי.
מתוך אתר של מכון דוידסון, 20.7.2011
Davidturnswood [CC BY-SA 3.0

סביבון סוב סוב סוב

הסודות של הסביבון: הצעצוע האהוב של חג החנוכה נשען על עקרונות מדעיים יציבים – ארבעה סיבובים על הפיזיקה של הסביבון
מתוך: אתר מכון דווידסון
מה הוא אומר?

מה הוא אומר?

בית הספר הוא אחד המוקדים המשמעותיים לזיהוי ואיתור תלמידים כמו י'. תלמידים שדי הולכים לאיבוד ולא חווים חוויות מעשירות בבית הספר. חשוב להבהיר להם שיש להם אצלנו מקום ושיש דרך משותפת שנוכל לעבור כדי לחוות חוויות טובות, מקדמות ומתקנות.
מתוך : http://brancoweiss.org.il, אפריל 2019
אתגרי חינוך

אתגרי חינוך

תגרי חינוך הוא כתב העת של רשת בתי הספר האתגריים של מכון ברנקו וייס, והוא מציג תפיסות, פרקטיקות ואסטרטגיות פעולה שנולדו, עוצבו וגובשו עם השנים לכלל משנה חינוכית סדורה המתמקדת באוכלוסיית הנוער בהדרה
מתוך : http://brancoweiss.org.il
2016 - 2019
תפקיד המודל בהוראת הפיזיקה

תפקיד המודל בהוראת הפיזיקה

מטרת מאמר זה היא (א) לבחון מחדש את המילה מודל כפי שהיא משמשת במדע, וכן (ב) להציע מספר סוגים של משימות העוסקות בתלמידים בבניית מודלים של פיזיקה .
מתוך: Physics Teacher, 2006
מי יזהה את הטעות שלי?

מי יזהה את הטעות שלי?

לאחר החזרת מחברות הבחינה, וכיצד פעילות זו יכולה להשפיע על ההוראה שלנו כמורים בכיתה.
מתוך: הגיע זמן חינוך, 19.8.2015
זמן המתנה

זמן המתנה

הזמן הממוצע שלוקח מהרגע שבו מסתיימת שאלה בכיתה ועד הרגע שעונה התלמיד הראשון נקרא זמן המתנה. מחקרים מראים כי זמן זה הוא בממוצע פחות משנייה, כאשר לרוב המורה הוא זה שעונה ראשון.
מתוך: הגיע זמן חינוך, 19.12.2018
מדוע הבטרייה לא עובדת?

מדוע הבטרייה לא עובדת?

מדוע בטריות הרכב מתפקדות בצורה דלה במזג אוויר חורפי?
מאת: נומרי תוכני
מתוך : article .co.il
חידת הניטרינו

חידת הניטרינו

יתכן שחלקיקי ניטרינו הם חלקיקי היסוד הכי פחות מובנים מבין החלקיקים הידועים לנו. חלקיקי הניטרינו חסרי המטען והקלושים האלה כמעט אינם מגיבים עם חלקיקים אחרים, ובעבר התחזית המדעית הייתה שהם חסרי מסה. כעת פיזיקאים יודעים שכן יש להם כמות קטנה של מסה, אך הסיבה לכך היא בגדר תעלומה
פורסם ב"סיינטיפיק אמריקן" 11/2017
מקור: ויקיפדיה

המפץ הגדול של המדע: פרק ראשון מ''המסע אל שחר היקום''

מאיץ החלקיקים שנבנה בשוויץ עשוי לתת לנו את התשובות לחידות הגדולות של היקום. הספר של אמיר אקסל מוביל אותנו אל חדרי הבקרה ואל הפיזיקה שמאחורי הניסויים
מקור: אתר YNET
כיצד תאורת לד עובדת?

כיצד תאורת לד עובדת?

מאת: גיא ונגר
מקור: אתר ACADEMICS - ספריית המאמרים של ישראל
בדיקות קרינה מרשת החשמל

בדיקות קרינה מרשת החשמל

מרבית הציבור כבר מודע לכך שחשיפה לקרינה מעל היקפים מסוימים יכולה להוות בעיה בריאותית. למרות שרבים יותר מודעים לסיכון שמגיע ממכשירים סלולריים ואנטנות סלולריות יש גם עליה במודעות לקיום קרינה לא פחות חשובה שצריך להתייחס אליה והיא קרינה מרשת החשמל.
מקור: אתר ACADEMICS - ספריית המאמרים של ישראל
האם צריך לשנות את חוק שימור האנרגיה והמסה?

האם צריך לשנות את חוק שימור האנרגיה והמסה?

במשך זמן רב מסע בזמן נחשב למדע בדיוני, כמו טלפורטציה ושדה כוח. הוא הופיע בסרטים וספרים אך מדענים רציניים התייחסו אליו בזלזול. בעשרות שנים האחרונות, עקב התקדמות המדע והופעת תיאוריות פיזיקליות חדשות, כגון תיאוריית הקוונטים, חלק מהדברים שבעבר נחשבו מדע בדיוני הינם היום מציאותיים. לדוגמא: עובדה זו אינה ידועה מאוד אך הטלפורטציה קיימת ובוצעה כבר על מסות בגדלים של עד וירוסים!!!.
אמנם, איננו קרובים לביצוע אמיתי, ואף ישנם מדענים שהתייאשו באמרם כי מסע בזמן אינו אפשרי.
מקור: אתר ACADEMICS - ספריית המאמרים של ישראל
הפיזיקה שמאחורי הגשות הבייסבול - אפקט מגנוס, שדרת המערבולות של פון קרמן ועוד

הפיזיקה שמאחורי הגשות הבייסבול - אפקט מגנוס, שדרת המערבולות של פון קרמן ועוד

מגישים מקצוענים בבייסבול מסוגלים לגרום לכדור לנוע שמאלה, ימינה, למטה, ואפילו למעלה (בערך) על מנת שיחלוף על פני החובט של הקבוצה היריבה. הפיזיקה שמאחורי התהליך יכולה להיות מוסברת ע"י אפקט מגנוס.
מקור: אתר ACADEMICS - ספריית המאמרים של ישראל
110 שנים לשנת הפלאות של אלברט איינשטיין

110 שנים לשנת הפלאות של אלברט איינשטיין

מאת: מעיין סבן
מקור: אתר ACADEMICS - ספריית המאמרים של ישראל
מקור: ויקיפדיה

על המתודיקה של הפיזיקה העיונית

הרצאה על שם הרברט ספנסר, שנשא איינשטיין באוקספורד ב- 10 ביוני 1933.
תרגום מגרמנית – דוד זינגר, עריכה מדעית – יכין אונא.
פורסם באתר YNET.
כיצד המציא איינשטיין מחדש את במציאות

כיצד המציא איינשטיין מחדש את במציאות

אלברט איינשטיין יצר את התיאוריה המפורסמת ביותר שלו תוך מאבק אישי, מתח פוליטי ויריבות מדעית שכמעט עלו לו בתהילה של התגלית שלו.
המאמר פורסם בסיינטיפיק אמריקן, דצמבר - ינואר 2016

30/05/2018
התנע משתמר והניסוי משתפר

התנע משתמר והניסוי משתפר

מאת אשר כץ, תיכון עירוני א', חיפה
במאמר זה מתוארות דרכים לשיפור הניסוי של התנגשות בשני ממדים ומוצע ניסוי לצורך חקירת זריקה אופקית.
30/05/2018