מעגל אש אופקי

לחצו על התמונה להגדלתה (הגדל)
לחצו על התמונה להגדלתה

צילום: דור ביבס

הסבר: דור ביבס בעריכה של ד"ר ירון להבי

 

בתמונה זו מתאר התלמיד צילום של ידיד (דודי) המבצע ג'אגלינג עם "פוייז" אש בחוף הים בזמן שהוא שוכב על החול. התלמיד מציין כי ניתן למצוא בתמונה מספר תופעות פיזיקליות כגון: תנועה מעגלית אופקית של לפיד הפוייז המוצת, "מריחת האור" על ידי חשיפה ממושכת של עדשת המצלמה היוצרת תעתוע של מעגל אש אופקי (ולא שני מקורות אור נפרדים) ועוצמות אור משתנות בחלקים שונים בתמונה.

 

כפי שציין התלמיד, הכוחות הפועלים על לפיד הפוייז הם כוח הכבידה וכוח המתיחות של החוט. כוחות אלו גורמים לשינוי כיוון המהירות של הפוייז (לתאוצה, שכיוונה הוא כלפי מרכז המעגל). התלמיד מתאר את אופן הצילום כך: התמונה צולמה בכוונון ידני של מצלמה משוכללת לזמן חשיפה ארוך יחסית (כ-1/4 שניה). בזמן זה לפידי האש עשו מספר סיבובים והאור שלהם "נימרח" על החיישן האופטי של המצלמה. את הדמות (של דודי) הצלחתי להשאיר חדה ע"י שימוש במבזק (פלאש). הדמות נחשפה בתחילת התהליך בהבזק הפלאש (מאיות שניה) ומכיוון שהיא איננה מאירה כמעט (פרט להחזר האור מהלפיד), היא לא נקלטה ביתרת החשיפה הארוכה ולא "נמרחה". דמותו של הלפיד, המהווה בעצמו מקור אור רציף, "נמרחת" על החיישן האופטי לכל אורך זמן החשיפה. כתוצאה מכל התהליך הזה נוצרת אשליה של מעגל רציף של אש בעוד שיש למעשה רק שני לפידים מסתובבים. חשוב לציין שהמעגל אינו אליפטי (בהנחה שדודי סובב את לפידי האש במישור אחד) במבט על מלמעלה ניתן לראות זאת. עוצמת האור בתמונה זו אינה אחידה – ניתן לראות אזור מושחר ואזור מואר. למעשה החלק המושחר מואר בקרני אור המגיעות מהפלאש ומהאש, אך עקב זווית הפגיעה הגבוהה (קרובה ל- 90) מוחזרות בכמות קטנה מאוד למצלמה. תופעה זו יוצרת משטח עגול מסביב לדמות בו ניתן לראות אור, ומסביב משטח לא ניתן. לפידי האש המשמשים כמקור אור אשר מאיר תחום מסוים בתמונה וגבולותיו משתלבים עם גבולות פלאש המצלמה וכך ניתן לראות אזורים בהירים יותר בתמונה ואזורים מושחרים.