|
||||||||||||||||||||||||||||
01.05.2017
אנו שמחים להזמינכם/ן להשתלמות "תכנית חלו"ם - טכניון (חינוך למחקר ולמצוינות מדעית) – תכנית 6 שנתית ל-10 יח' בגרות בפיסיקה (5 יח' בגרות + 5 יח' חקר) למצטיינים בפיסיקה (ומתמטיקה)", שתתקיים במעבדות הפקולטה לפיסיקה ובחסות הפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון בהיקף של 30 שעות.
תאריך פתיחת ההשתלמות: יום ד', 21.6.17 בשעה 09:00 במתחם הגוגיה, קריית חינוך אמי"ת כפר בתיה, רעננה
מיקום ההשתלמות: המפגש הראשון ,השני החמישי והשישי יערכו במתחם הגוגיה, קריית חינוך אמי"ת כפר בתיה, רעננה. המפגשים השלישי והרביעי יערכו במעבדות בטכניון בחיפה.
כניסה לטכניון: בימי ההשתלמות תשלח הודעה לשערי הטכניון , ניתן להיכנס עם רכבכם לטכניון.
בהשתלמות זו תוצג תכנית חלו"ם דרך הידיים. לפיכך, חלק מרכזי ממנה יבוצע במעבדות בטכניון בהם יבצעו המורים ניסויים כדי לחוות ולגלות את הדקויות הפדגוגיות שבהיפוך סדר הלימוד – קודם ניסוי ורק אח"כ תיאוריה שמתבססת על תוצאות הניסוי.
מטרות ההשתלמות:
קהל היעד:
תנאי קבלה: תואר ראשון בפיסיקה/הוראת הפיסיקה, או תואר ראשון במתמטיקה/הוראת המתמטיקה, או תואר ראשון בהנדסה/הוראת מקצוע טכנולוגי. סטודנטים/יות משנה ג' יתקבלו.
גמול השתלמות: נדרשת השתתפות פעילה בלפחות 80% מהמפגשים. ההשתלמות מקנה גמול השתלמות עם ציון בהיקף של 30 שעות.
מרצים/ מנחים: דר' ליעד לוי וד"ר ברק אלפסי – יזמי התכנית ומפתחיה
מפגשים:
פרקים: (התכנים המפורטים כאן גמישים ומהווים שלד יציב של ההשתלמות – ייתכנו שינויים והתאמות בזמן אמת על פי הדינמקיה המתפתחת בהשתלמות).
הערה: מי שיש לו מחשב נייד מתבקש להגיע איתו ולהתקין לפני כן את תוכנת ה-tracker. ניתן להוריד אותה בחינם מהלינק הבא - http://physlets.org/tracker/
עלות ההשתלמות: 65 ₪ דמי הרשמה. ההשתלמות ממומנת על ידי משרד החינוך. לינק להרשמה: https://docs.google.com/forms/d/1dOdVgDc13M0_-leSjiR-uvM-O5Y0-rlEebNX2IPhyTY/edit מתחם הגוגיה כפר בתיה רעננה – הוראות הגעה: לינק ל- Google Maps כניסה לטכניון: בימי ההשתלמות תשלח הודעה לשערי הטכניון , ניתן להיכנס עם רכבכם לטכניון. בשאלות ניתן לפנות למרכזת המרכז ליוזמות למידה והשתלמויות בטכניון: גב' זיוה שרירא, דוא"ל: Shrira@technion.ac.il , טלפון: 04-8293105. בברכה, ד"ר ליעד לוי וד"ר ברק אלפסי נספח –תיאור השתלמות: תכנית חלו"ם למצטיינים במדעים ובמתמטיקה – קיץ תשע"ו נספח –תיאור השתלמות: תכנית חלו"ם–טכניון - קיץ תשע"ותכנית הלימודים ה-6 שנתית המפותחת בתוכנית חלו"ם מתבססת על לימוד על בסיס תהליך מחקר – "קודם ניסוי, אח"כ תיאוריה". זאת בניגוד לדיספלינות פדגוגיות רבות, המבוססות על תהליך הפוך – "קודם תיאוריה, ואח"כ ניסוי" – בהן מוצגת התיאוריה ע"י המורה בכיתה, ורק לאחר מכן (במקרה הטוב) מתבצעים ניסויים שתפקידם לאשר את שהוצג בכיתה. תהליכי הוראה מסוג זה הם אנטיתזה לתהליך מחקרי, שכן הניסוי נתפס כהדגמה מייגעת שכל תפקידה הוא לאשר את מה שניתן "כתורה מסיני" ע"י המורה בכיתה. בסופו של התהליך הנ"ל חוויית הגילוי, המהווה את הכוח המניע מאחורי המחקר המדעי, מעוקרת ומרוקנת כמעט לחלוטין מתוכנה.
מאידך גיסא, תהליך המחקר בהגדרתו מתחיל דווקא עם שלב הניסוי והתהייה, עובר דרך הגדרת השאלה המדעית (הגדלים הכמותיים למדידה), דרך ביצוע סדרת ניסויים שתפקידם לחשוף את חוקי הטבע, ומסתיים בבניית המודל המדעי המאפשר חיזוי ואימות באמצעות ניסויים נוספים. עקרון בסיסי זה מנחה אותנו גם בבניית התוכנית.
כלומר, העיקרון המנחה המתווה את תכנית הלימודים בתכנית חלו"ם הוא היפוך הניסוי והתיאוריה. פרט למספר חלקים מינוריים, אין בכוונת התכנית לשנות את התכנים והנושאים הנלמדים בתכנית הרגילה, אלא להפוך את הסדר המסורתי בין לימוד התיאוריה והחוקים ובין הניסוי. במהלך הלימודים בתכנית אנו מבקשים להשרות את התלמידים בהלך הרוח שבו שרה ניוטון לדוגמא, כשהחליט לחקור תנועת גופים. ניוטון לא ידע מהן החוקים ויתר על כן, בזמנו, לא היו בנמצא הכלים הכמותיים (המתמטיים) לתיאור תנועת גופים. תכנית חלו"ם מבקשת ללמד את כל החוקים (בניסוחם הכמותי!) אך ורק על בסיס תהליך מחקר, כפי שהם מתגלים בפעם הראשונה במעבדה ע"י מדענים, ואף לבנות את הכלים המתמטיים תוך כדי. בדרך זו, מעבר להטמעה עמוקה של התכנים (גם המדעיים וגם המתמטיים), רוכשים התלמידים מיומנויות מחקר. להיפוך הסדר בין ניסוי לתיאוריה יש השלכות מרחיקות לכת על התלמידים, על המורים ועל תכנית לימודים המבקשת לעשות כן. אנו מביאים כאן את ההשלכות המרכזיות (בהן ובנוספות כמוהן נדון בהכשרה):
|
||||||||||||||||||||||||||||
תאריך 21/06/2017 - 6/07/2017 מיקום מתחם הגוגיה, קריית חינוך אמי"ת כפר בתיה, רעננה |
||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||