ראיית צבעים (Color Vision)

 

מטרת ההדמיה

הבנת מושגים ראשוניים הקשורים בראיית צבע: אין כאן מנגנונים ביולוגיים, אלא הדמיה פשוטה המדגימה את ערבוב שלושת צבעי היסוד ליצירת צבע כלשהו, המושגים של מקור אור לבן לעומת מקורות אור צבעוניים, המושג של פילטר צבע ודרך פעולתו, וכו'. הדמיה זו מתאימה כהדגמה על הלוח בזמן שיעור העשרה על מהות צבעי היסוד (שאינו נמצא בסילבוס), ועל מהות פעולתו של פילטר צבע.

 

קישור להדמיה

http://stwww.weizmann.ac.il/ptc/applets/color-vision.jar

סוג הקובץ

Java-based simulation

להורדת Java לחצו כאן

 

מקור ההדמיה

PhET – Physics Education Technology, University of Colorado, Boulder

להנחיות כלליות לשימוש בהדמיות PhET לחצו כאן

 

הסעיף המתאים בסילבוס להדמיה

כל נושא הצבע, יצירת צבעים ממקורות אור צבעוניים, יצירת צבעים ממקור אור לבן באמצעות פילטרי צבע, וכו, אינו מופיע (?!) כלל בסילבוס הוראת הפיזיקה בתיכון, למרות שהוא מופיע בסילבוסים של גילאים צעירים יותר.

למרות זאת, רצוי שכל מורה יקדיש לפחות שעה אחת לנושא (העשרה?), וההדמיה הפשוטה הזאת מהווה בסיס לשיעור מסוג זה.

 

שימוש בהוראה

  • כשיעורי בית בייחוד כמשחק להגברת התעניינות התלמידים, יצירת אתגרים מחשבתיים.
  • כפעילות תלמידים.

(ראה קבצי דוגמאות של דפי פעילות, באנגלית, שפותחו על ידי מורים בארה"ב והורדו באישור מהאתר באוניברסיטת קולורדו).

 

הנחיות הפעלה

הדמיה זאת מכילה 2 חלקים משלימים, שבוחרים ביניהם באמצעות התפריט:

 

חלון אחד מאפשר בחירה בין 2 סוגים של מקורות אור:

  1. שימוש בשלושה מקורות אור צבעוניים, היוצרים את שלושת צבעי היסוד: אדום (Red), ירוק (Green) וכחול (Blue) הנקראים בקיצור RGB כראשי התיבות של שמות הצבעים באנגלית. כותרת החלון: מנורות RGB (RGB Bulbs).
  2. שימוש במקור אור יחיד הפולט אור לבן (Single Bulb).

 

כאשר בוחרים בשלושת מקורות האור הצבעוניים (כך גם מסך הפתיחה של ההדמיה), ניתן לשנות את עוצמת האור של כל אחד מהמקורות לחוד, באמצעות גרירת הזחלן של אותו מקור אור. מיידית רואים את התוצאה של מה רואה האיש שבתמונה כאשר סך כל האור נכנס לעיניו.

 

דוגמה לתוצאה המתקבלת נראית בתמונה:

 

כאשר בוחרים בחלון עם מקור האור הפולט אור לבן, מקבלים את המסך הבא:

 

 

מצד ימין קיים תפריט ממנו ניתן לבחור את סוג מקור האור: לבן (White) או בעל צבע יחיד (monochromatic), ואת צורת הופעת האור בהדמיה: פוטונים (Photons) או רציף (Solid):

 

·  במסך זה ניתן להשתמש בפילטר צבע, או להורידו (תוך שימוש במפסק):

·   ניתן לגרור את זחלן הצבע, ולראות את השפעת צבע פילטר הצבע על האור המועבר דרכו ונראה על ידי הצופה.

·    ניתן לבחור שימוש במקור אור לבן (White) או במקור אור חד צבעי (Monochromatic), שאת הצבע לו ניתן לבחור באמצעות גרירת הזחלן (Slider):

 

דוגמה לשימוש בצבע רציף (Solid), העובר דרך פילטר צבע, ניתן לראות בתמונה הבאה:

 

בדפי העבודה שהציעו המורים בארה"ב (קבצים מצורפים באנגלית), ניתן לראות דוגמאות של פעילויות לתלמידים, ניתן למצוא שאלות שכדאי לשאול את התלמידים: לפני הרצת ההדמיה, תוך כדי הפעילות ואחרי הפעילות (מסקנות).

 

דפי פעילות באנגלית שפותחו באוניברסיטת קולורדו: 

  Differentiate between color addition and color subtraction
  PhET Simulation – Color Vision