חיכוך (Friction) |
|||||||||||||||||||||||||
מטרת ההדמיה
הדמיה זו מתאימה כהדגמה קצרה, על הלוח, בזמן הוראה ראשונית של העובדה שחיכוך גורם לעליית הטמפרטורה באזור המגע. קישור להדמיה http://stwww.weizmann.ac.il/ptc/applets/friction.swf סוג הקובץ Flash להורדת Flash Player לחצו כאן מקור ההדמיה PhET – Physics Education Technology, University of Colorado, Boulder להנחיות כלליות לשימוש בהדמיות PhET לחצו כאן הסעיף המתאים בסילבוס להדמיה חיכוך:
שימוש בהוראה
הנחיות הפעלה זוהי הדמיה פשוטה, המסבירה נושא חשוב. אין בהדמיה זו פרמטרים רבים לשינוי. ההוראה על המסך היא: (Rub Yellow Atoms against Green), שפירושה בעברית: "שפשף את האטומים הצהובים כנגד הירוקים". המשתמש מזיז את ספר הכימיה (Chemistry) הצהוב הנמצא עליון, על פני ספר הפיזיקה (Physics) הירוק הנמצא מתחתיו. על מסך ההדמיה רואים את הפעולה הנוצרת ברמה מיקרוסקופית, בין שני המשטחים. ניתן גם להזיז ישירות את משטחי האטומים בחלון המתאים (התמונה המיקרוסקופית המוגדלת). כאשר מבצעים הזזה איטית (חיכוך קטן), מתבצעת עליית טמפרטורה מעטה, ותנודת המולקולות של שני הספרים, באזור משטח המגע (בו נוצר החיכוך) גדלות: כאשר מבצעים הזזה מהירה (חיכוך רב), מתבצעת עליית טמפרטורה מעטה, ותנודת המולקולות של שני הספרים, באזור משטח המגע (בו נוצר החיכוך) גדלות (יש מולקולות של חומר הניתקות ממנו באזור המגע):
ניתן לראות שכאשר מזיזים את המשטחים, והם רחוקים אחד מהשני, אין אינטראקציה, ואילו כאשר הם במגע, יש אינטראקציה, שתוצאתה היא עליית הטמפרטוורה. בכל שלב ניתן לחזור למצב ההתחלתי באמצעות לחיצה על כפתור איתחול (Reset). בדפי העבודה שהציעו המורים בארה"ב (קבצים מצורפים באנגלית), ניתן לראות דוגמאות של פעילויות לתלמידים, ניתן למצוא שאלות שכדאי לשאול את התלמידים: לפני הרצת ההדמיה, תוך כדי הפעילות, ואחרי הפעילות (מסקנות), וניתן גם לראות מערכי שיעור בנושא. |
|||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||