בחירה חופשית? על פיזיקה, השיטה המדעית, והמקצוע שלנו.

ד"ר ערן גרינולד, מרכז שוורץ/ רייסמן לחינוך מדעי, רחובות

eran.grinvald@weizmann.ac.il

 

המכניקה הניוטונית מהווה מודל דטרמיניסטי, מה שאומר שבהינתן תנאי התחלה ידועים (מקום ומהירות של הגופים השונים) וחוקיי כח ידועים העתיד ידוע מראש ויחזור שוב ושוב בהינתן אותם תנאיי התחלה. בהרצאה נראה בקצרה, כיצד מידול נומרי מדגיש הייטב את עקרונות אלו.

 

מה הרלוונטיות של זה לניסויים בכיתה? לאיך הייקום מתפתח? לבחירה חופשית של בני אדם, ומה מזה ניתן ליישם בהוראה שלנו כמורים לפיזיקה. האם תאורייות מתקדמנות יותר כגון כאוס, או מכניקת הקוונטים יכולים להסביר בחירה חופשית?