פורסם ב...

איך ללמד את המעגל RC?

איך ללמד את המעגל RC?

פורסם באתר: TAP - Teaching advanced physics
מיהו המורה המצוין?

מיהו המורה המצוין?

פרסם במס"ע - פורטל תוכן בהוראה והכשרת מורים.
מקצה האחרון: איך מעוררים מוטיבציה בקרב תלמידי יב'?

מקצה האחרון: איך מעוררים מוטיבציה בקרב תלמידי יב'?

פורסם באתר "מגיע זמן חינוך".
תלמידי יב' נוטים להיות בעלי מוטיבציה נמוכה ללמידה. כיצד תשנו זאת בזמן קצר?...
"טיפים" לשימוש בפעילויות PHET   לשיעורי בית

"טיפים" לשימוש בפעילויות PHET לשיעורי בית

פורסם באתר Physport
מאמר, הנותן הרבה רעיונות לשימוש במאגר של הדמיות.
חדרי מילוט כסביבת למידה – החוליה החסרה

חדרי מילוט כסביבת למידה – החוליה החסרה

פרסם במס"ע - פורטל תוכן בהוראה והכשרת מורים.
מודל למידה בסביבה הרפתקנית הוא מודל פדגוגי של למידה מבוססת פרויקטים (PBL), המושתת על עקרונות של למידה קונסטרוקטיביסטית/הומניסטית כשהשאלה הראשונה שהוא מעמיד בפני המורה או מפתח סביבות הלמידה היא: למה שהתלמידים ירצו לעשות את זה...;
האם יש הסבר מדוע שיטת ההרצאות מסרבת לחלוף מהעולם?

האם יש הסבר מדוע שיטת ההרצאות מסרבת לחלוף מהעולם?

פרסם במס"ע - פורטל תוכן בהוראה והכשרת מורים.
רק כמחצית מהסטודנטים שמגיעים לקורס בתחילת סמסטר, שורדים עד סופו. 90% מהסטודנטים שוכחים את מה שהיה בהרצאה כמעט באופן מידי, סטודנטים שלמדו דרך הרצאה פרונטלית נכשלים יותר במבחנים מאשר אלו שלמדו באופן פעיל, ועדין שיטת ההרצאות כאן. כיצד אפשר להסביר את זה שמיליונים רבים בעולם ממשיכים ללמוד וללמד בשיטה שחלפה מן העולם? (מתודיקה
רפלקציה: חשיבה מהרהרת ומערערת בחינוך – סקירת מידע

רפלקציה: חשיבה מהרהרת ומערערת בחינוך – סקירת מידע

פרסם במס"ע - פורטל תוכן בהוראה והכשרת מורים.
סקירה זו הינה סקירת רוחב, אשר תציג את עולם המושגים הקשורים לרפלקציה בהכשרה להוראה באופן כללי, ותתייחס באופן פרטני להוראה רפלקטיבית ומרכיביה, הדרכה רפלקטיבית, ורפלקציה ככלי איכותני וכמותני בהכשרת מורים. הסקירה תציג את נושא הרפלקציה ככלי תיאורטי, אשר ניתן לכמת במסגרת הכיתה, הן ביחס להכשרת מורים כחלק מחידושים בתחום החינוך, והן במסגרת הוראה רפלקטיבית וחינוך של תלמידים לרפלקציה על ידי המורים עצמם. הסקירה עוסקת ב-5 סוגי מודלים של הוראה רפלקטיבית בארץ וברחבי העולם, אשר ימחישו את היישומים השונים של הנושא בהכשרת מורים ובהוראה בכיתה (עמליה רן).
כיצד לשתף פעולה עם תכנית הלימודים שלכם

כיצד לשתף פעולה עם תכנית הלימודים שלכם

פרסם במס"ע - פורטל תוכן בהוראה והכשרת מורים.
המאמר דן בחיסרון של "דוקטרינת המורה הטוב" לאור מגמות חדשות של תכניות הלימודים המוצעות. הנושאים הנידונים כוללים את מושגי הדוקטרינה היוצרים חסמים מלאכותיים בין מורים ומעכבים שותפות מורה-תכנית לימודים. מוזכרת גם החשיבות של זיהוי היכולות המובחנות של המורה ושל תכנית הלימודים לתמיכה בלמידת התלמיד ואסטרטגיות שיסייעו למורים לשתף פעולה עם מפתחי תכניות לימודים (Remillard, Janine T. , 2016).
איך נוצר כ.א.מ.?

איך נוצר כ.א.מ.?

פורסם באתר "פיזיקה על קצה המזלג".
בכדי שיזרום זרם קבוע במעגל עם התנגדות צריך מקור כא"מ. זרם העובר במעגל גורם לפליטה של אנרגיה – למשל אנרגיית חום בנגדים. ברור כי האנרגיה הזאת לא נוצרת יש מאין – אותה מספק מקור הכא"מ כתוצאה מתהליכים כאלה ואחרים שמתרחשים בו.
משפט גאוס

משפט גאוס

פורסם באתר "פיזיקה על קצה המזלג".
ניתן לייצג שדה אלקטרוסטטי (חשמלי) בצורה גרפית על ידי קווי שדה. על מנת לקבל את כיוון וקטור השדה בנקודה מסוימת, מעבירים משיק לקו השדה באותה הנקודה. השוואת צפיפות קווי השדה בנקודות שונות מאפשרת לנו לקבוע היכן ופי כמה השדה חזק יותר. אך בזה חשיבות קווי השדה לא נגמרת.
איור: שטרסטוק

איינשטיין בחיי היום יום

רעיונותיו של אלברט איינשטיין ממלאים תפקידים חיוניים במפגשינו היום יומיים עם הטכנולוגיה. מהתיאוריות שלו נולדו כמה טכנולוגיות של מוצרי צריכה: האפקט הפוטו-אלקטרי מעמיד בסיס לקולטי שמש ולגלאי אור אלקטרוניים, הפליטה המאולצת של קרינה היא יסודו של הלייזר, תורת היחסות מספקת תיקונים חיוניים ל-GPS.
מתוך הספרייה הווירטואלית של מט"ח.
כריכת הספר

תשעה עקרונות פדגוגיים להוראה משמעותית

מאת שמעון אזולאי, בהוצאת ברנקו וייס
תוכנית לימודים הלאומית של פינלנד

תוכנית לימודים הלאומית של פינלנד

פורסם על ידי המועצה הלאומית של פינלנד.
לעבור את מחסום הבדידות בהוראה

לעבור את מחסום הבדידות בהוראה

כדי ללוות מורים חדשים, לא מספיק להקל את כניסתם לתפקיד; צריך לשלב אותם בקהילה מקצועית שיתופית לומדת.
סדרת מאמרים על הוראה איכותית, קרן טראמפ וברנקו וייס
למה לשאול למה?

למה לשאול למה?

מהי המטרה של חינוך למדעים? מה אנו רוצים שהתלמידים יידעו ויהיו מסוגלים לעשות, וכיצד אנו משיגים מטרות אלה?
פורסם במס"ע - פורטל תוכן בהוראה והכשרת מורים.
איור: שטרסטוק

ניוזלטרים

כלים ושיטות להפצת מידע: ניוזלטרים, ניסוי והמלצות.
פורסם במס"ע - פורטל תוכן בהוראה והכשרת מורים.
הוראה מקוונת

הוראה מקוונת

הוראה מקוונת: גילוי העניין של המורה.
פורסם במס"ע - פורטל תוכן בהוראה והכשרת מורים.
שאלונים דיאגנוסטיים ככלי הוראה בכיתה

שאלונים דיאגנוסטיים ככלי הוראה בכיתה

בהיותי סטודנט ב"תכנית רוטשילד-ויצמן" למצוינות בהוראת המדעים, נחשפתי למספר אסטרטגיות הוראה העושות שימוש בשאלונים דיאגנוסטיים, ולאחר התנסות עמן בכיתות הלימוד שלי השתכנעתי ביעילותן ובהשפעתן הרבה על התלמידים.
במאמר זה אסקור בקצרה שלושה שאלונים דיאגנוסטיים מרכזיים, אתרכז באופן השימוש שעשיתי בהם בכיתה ואציג ממצאים שקיבלתי.
פרקטלים בטבע-משחק נחמד בקוביות וכרובית

פרקטלים בטבע-משחק נחמד בקוביות וכרובית

פרוייקט נחמד על פרקטלים, המתאים גם לתלמידים שאינם בוחרים בהכרח בפיסיקה ברמה של 5 י"ל ולתלמידים בקבוצות גיל נמוכות יותר.
פורסם ב"תהודה", כרך 26 חוברת 1, ספטמבר 2006.
בחינות הבגרות בפיזיקה כמכשיר לשיפור ההוראה (ב)

בחינות הבגרות בפיזיקה כמכשיר לשיפור ההוראה (ב)

במאמר זה נתייחס לשאלה באופטיקה גיאומטרית שהופיעה בפרק בחירה אור וגלים בקיץ תש"ס. פתרון מפורט של השאלה, כולל עיקרי המחוון ומפתח ההערכה הובאו על ידי עדי רוזן בחוברת הקודמת.
פורסם ב"תהודה", כרך 22 חוברת 1, יולי 2001.