פורסם ב...

טונה רדיואקטיבית

טונה רדיואקטיבית

עקבות של קרינה מן הכור האטומי היפני פוקישימה-דאיצ'י שניזוק ברעידת האדמה ובצונמי שבא בעקבותיה
יותר בהיר מהשמש, יותר חם מהקיץ בישראל

יותר בהיר מהשמש, יותר חם מהקיץ בישראל

הקיץ הישראלי עוד לא הגיע לשיאו ורבים מאיתנו כבר מייחלים לאיזו הפוגה. החמסין הראשון כבר הכה, שעות האור המסנוורות מתארכות ואפילו הערבים והבקרים מפסיקים להיות הפוגה מהחום. אז בואו נקבל קצת פרופורציות ונדבר על המקום הכי חם ועל הדבר הכי בהיר ובוהק ביקום כולו.
מאת: בר חיון, עורך אתר סוכנות החלל הישראלית, משרד המדע והטכנולוגיה
האם הזמן בתוך חור שחור נע אחורה?

האם הזמן בתוך חור שחור נע אחורה?

חורים שחורים ידועים כגופים שמימיים בעלי תכונות מוזרות רבות, כגון התכונה ששום דבר, אפילו לא אור, לא מצליח לברוח מהם. תכונה פחות נודעת, אך לא פחות מוזרה, היא שנראה כי חורים שחורים "יודעים" מראש מה אמור לקרות בעתיד. כך עולה מחקר שפורסם בכתב העת המדעי Physical Review Letters
החורים השחורים הנעלמים

החורים השחורים הנעלמים

מדעני מכון ויצמן למדע מסבירים לאן נעלמה "החוליה החסרה" של החורים השחורים
יש חדש תחת השמש

יש חדש תחת השמש

מהן התכונות המיוחדות שמאפשרות לפרובסקיטים האלידיים להמיר אנרגיית שמש לחשמל ביעילות רבה כל כך?
בנבכי החומר

בנבכי החומר

מאת פרופ' חיים הררי, המחלקה לפיסיקה גרעינית, מכון ויצמן למדע
עידן החלקיקים האלמנטריים נפתח עם גילוי הפרוטון והנייטרון בגרעין האטום. שני חלקיקים אלו נראו לחוקרים כאבני יסוד שלא ניתן לפרקם לחלקיקים בסיסיים. אך עם הזמן התברר, שאבני יסוד אלו מכילות מבנה פנימי עשיר.
הופיע בתהודה חוברת 8, כרך 3

אנליזה של ניסוי

אנליזה של ניסוי

מאת עדי רוזן, ביה"ס התיכון ע"ש רנה קסין, ירושלים
בעבודה שוטפת במעבדה מתמודדים התלמידים עם מגוון מיומנויות הקשורות לפעילותם. כהכנת תלמידים לעבודת מעבדה רצוי להורות להם כל מיומנות בפני עצמה. להלן דוגמה של מטלה: אנליזה של ניסוי.
חופיע בתהודה חוברת 14, כרך 1
תנועה הרמונית פשוטה - הדגמות

תנועה הרמונית פשוטה - הדגמות

מאת: מאיר מידב ומשה בן-דב, המחלקה לפיסיקה, אוניברסיטת תל-אביב וצבי גלר, המחלקה להוראת המדעים, מכון ויצמן למדע
תאור של מערכת מכנית פשוטה המדגימה במישרין את אופי התלות בזמן של ההעתק ואף של המהירות בתנועה הרמונית פשוטה, עם ובלי ריסון.
הופיע בחוברת 9, כרך 3
שימוש בעקרונות יסוד  במקום במתמטיקה בהוראת הגלים

שימוש בעקרונות יסוד במקום במתמטיקה בהוראת הגלים

מאת רפי כהן, המחלקה להוראת המדעים, מכון ויצמן למדע וביה"ס התיכון האזורי רמלה-לוד
בתכנית רחובות תורת הגלים ותורת האור הפיסיקלית נלמדות בדרך כלל לפני שיש לתלמידים הבסיס המתמטי לטיפול בנושא. מטרתי להראות כי גם בתנאים אלה ניתן להגיע למסקנות כמותיות רבות בעזרת מתמטיקה בסיסית, תוך שימוש בעקרון הסופרפוזיציה ועקרון שימור האנרגיה

מופיע ב: תהודה, כרך 7 , חוברת 3
הבנת המושג התנגדות חשמלית

הבנת המושג התנגדות חשמלית

מאת א.ה.ג'ונסטון וא.ר.מוגהול, המחלקה לכימיה, אוניברסיטת גלזגו, בריטניה
מאמר זה מציג תוצאות של מבחנים לבדיקת מידת ההבנה של המושג "התנגדות" ע"י תלמידים ברמות גיל שונות.
איך ללמד את המעגל RC?

איך ללמד את המעגל RC?

פורסם באתר: TAP - Teaching advanced physics
מיהו המורה המצוין?

מיהו המורה המצוין?

פרסם במס"ע - פורטל תוכן בהוראה והכשרת מורים.
מקצה האחרון: איך מעוררים מוטיבציה בקרב תלמידי יב'?

מקצה האחרון: איך מעוררים מוטיבציה בקרב תלמידי יב'?

פורסם באתר "מגיע זמן חינוך".
תלמידי יב' נוטים להיות בעלי מוטיבציה נמוכה ללמידה. כיצד תשנו זאת בזמן קצר?...
"טיפים" לשימוש בפעילויות PHET   לשיעורי בית

"טיפים" לשימוש בפעילויות PHET לשיעורי בית

פורסם באתר Physport
מאמר, הנותן הרבה רעיונות לשימוש במאגר של הדמיות.
חדרי מילוט כסביבת למידה – החוליה החסרה

חדרי מילוט כסביבת למידה – החוליה החסרה

פרסם במס"ע - פורטל תוכן בהוראה והכשרת מורים.
מודל למידה בסביבה הרפתקנית הוא מודל פדגוגי של למידה מבוססת פרויקטים (PBL), המושתת על עקרונות של למידה קונסטרוקטיביסטית/הומניסטית כשהשאלה הראשונה שהוא מעמיד בפני המורה או מפתח סביבות הלמידה היא: למה שהתלמידים ירצו לעשות את זה...;
האם יש הסבר מדוע שיטת ההרצאות מסרבת לחלוף מהעולם?

האם יש הסבר מדוע שיטת ההרצאות מסרבת לחלוף מהעולם?

פרסם במס"ע - פורטל תוכן בהוראה והכשרת מורים.
רק כמחצית מהסטודנטים שמגיעים לקורס בתחילת סמסטר, שורדים עד סופו. 90% מהסטודנטים שוכחים את מה שהיה בהרצאה כמעט באופן מידי, סטודנטים שלמדו דרך הרצאה פרונטלית נכשלים יותר במבחנים מאשר אלו שלמדו באופן פעיל, ועדין שיטת ההרצאות כאן. כיצד אפשר להסביר את זה שמיליונים רבים בעולם ממשיכים ללמוד וללמד בשיטה שחלפה מן העולם? (מתודיקה
רפלקציה: חשיבה מהרהרת ומערערת בחינוך – סקירת מידע

רפלקציה: חשיבה מהרהרת ומערערת בחינוך – סקירת מידע

פרסם במס"ע - פורטל תוכן בהוראה והכשרת מורים.
סקירה זו הינה סקירת רוחב, אשר תציג את עולם המושגים הקשורים לרפלקציה בהכשרה להוראה באופן כללי, ותתייחס באופן פרטני להוראה רפלקטיבית ומרכיביה, הדרכה רפלקטיבית, ורפלקציה ככלי איכותני וכמותני בהכשרת מורים. הסקירה תציג את נושא הרפלקציה ככלי תיאורטי, אשר ניתן לכמת במסגרת הכיתה, הן ביחס להכשרת מורים כחלק מחידושים בתחום החינוך, והן במסגרת הוראה רפלקטיבית וחינוך של תלמידים לרפלקציה על ידי המורים עצמם. הסקירה עוסקת ב-5 סוגי מודלים של הוראה רפלקטיבית בארץ וברחבי העולם, אשר ימחישו את היישומים השונים של הנושא בהכשרת מורים ובהוראה בכיתה (עמליה רן).
כיצד לשתף פעולה עם תכנית הלימודים שלכם

כיצד לשתף פעולה עם תכנית הלימודים שלכם

פרסם במס"ע - פורטל תוכן בהוראה והכשרת מורים.
המאמר דן בחיסרון של "דוקטרינת המורה הטוב" לאור מגמות חדשות של תכניות הלימודים המוצעות. הנושאים הנידונים כוללים את מושגי הדוקטרינה היוצרים חסמים מלאכותיים בין מורים ומעכבים שותפות מורה-תכנית לימודים. מוזכרת גם החשיבות של זיהוי היכולות המובחנות של המורה ושל תכנית הלימודים לתמיכה בלמידת התלמיד ואסטרטגיות שיסייעו למורים לשתף פעולה עם מפתחי תכניות לימודים (Remillard, Janine T. , 2016).
איך נוצר כ.א.מ.?

איך נוצר כ.א.מ.?

פורסם באתר "פיזיקה על קצה המזלג".
בכדי שיזרום זרם קבוע במעגל עם התנגדות צריך מקור כא"מ. זרם העובר במעגל גורם לפליטה של אנרגיה – למשל אנרגיית חום בנגדים. ברור כי האנרגיה הזאת לא נוצרת יש מאין – אותה מספק מקור הכא"מ כתוצאה מתהליכים כאלה ואחרים שמתרחשים בו.
משפט גאוס

משפט גאוס

פורסם באתר "פיזיקה על קצה המזלג".
ניתן לייצג שדה אלקטרוסטטי (חשמלי) בצורה גרפית על ידי קווי שדה. על מנת לקבל את כיוון וקטור השדה בנקודה מסוימת, מעבירים משיק לקו השדה באותה הנקודה. השוואת צפיפות קווי השדה בנקודות שונות מאפשרת לנו לקבוע היכן ופי כמה השדה חזק יותר. אך בזה חשיבות קווי השדה לא נגמרת.